Munbilder

Nu har vi lagt till en ny funktion på hemsidan.

När du klickar på en video för ett tecken så finns det en informationstext intill videon på höger sida. Där finns nu en rubrik som heter ”munbild” och denna rubrik är vanligast förekommande när det gäller adverbiella tecken eller det som kallas för ”genuina tecken”, det vill säga tecken som inte styrs av det svenska språket.

Det kan finnas upp till fyra bilder under varje rubrik och under respektive bild är det inom parentes angivet vilka bokstäver som ska användas för att representera tecknets munbild.

Detta system för munbilder har skapats i samarbete mellan Stockholms universitet och Fellingsbro folkhögskola.

Vår undervisande personal här på Stockholms universitet har testat systemet med våra studenter och Fellingsbro Folkhögskola har gjort på samma sätt med sina studenter och sammantaget tycker vi att detta system verkar fungera.

Framöver ska det vara möjligt att söka efter munbilder på hemsidan.

Om du ser något avvikande eller har någon kommentar eller synpunkt så är du välkommen att kontakta oss.